fredag, juli 10, 2009

Dröm (2) 2007-07-10

Jag befinner mig i en lägenhet som är min, inte en avspegling av min lägenhet i vaken-verkligheten. Tydligen har jag tillåtit att ett par får söka husrum, samt att två som står mig nära är där (jag vet inte vilka eller vem för aldrig ser jag deras kropp eller ansikte tydligt).
Än är det inte klart för mig, men jag vet att fönstrena måste vara täckta och man får under inga omständigheter gå ut på balkongen. Jag påpekar det för alla som tänkt stanna där/här, och det verkar till en början som dom tycker jag är underlig i och med den utsagan. "Så länge de låter bli just de premisserna blir jag glad." - tänker jag och lägger mig för att sova.
<Nu blandas drömmen med en annan och den drömmen är i form av en serie-stripp jag finner onödig att gå in på>
På morgonen upptäcker paret som fått låna en hörna att de har dålig mottagning och vill röja min blockad av fönstret. Jag protesterar strikt när jag upptäcker det, men misstänker att det är för sent.
På ett lagom avstånd utanför ser jag monstrena samlas, 3 vidunder stora som 10-våningars hus. För de brilljanta folk som öppnade balkongen påpekar jag trion som står en bit bort och har upptäckt vår lukt, för dom vänder sig mot oss just nu. Fort försöker våra klumpiga och egoistiska vänner återställa skyddet för balkong och fönster, men inom mig vet jag att det är för sent.
Fönstret på balkongen krasas sönder och därifrån grundas ett vrål som passar sig bäst innan istiden. Alla vi i lägenheten försöker hålla mot innersta fönstret, vilket visar sig vara förgäves. Medans killen i paret slits i stycken och jag försöker hålla mig ur synfältet från denna utomvärldsliga invaderande hör jag en lågstämmig mullrande röst (jag vet inte om den kommer från monstret eller från mitt huvud):
"Du skulle gjort som i förra drömmen och låtit fönstret vara fördraget, ångrar du nu att du lät dessa två låna husrum?"
Medans den andra i paret ligger och förblöder på golvet och monstret tränger in sitt fula huvud genom fönstret blir jag less på drömmen och tvingarupp ögona. Kl 0710 vaknade jag.